Page 8 - #namarszałkowskiej
P. 8
było niewiele, a więc nie sięgnąłem do akt, i może być wykorzystywany do ilustracji
tylko skupiłem się na bardzo skrupulatnie obecnych uroczystości.
i szczegółowo prowadzonych kronikach
szkolnych. Dawały one w miarę pełny za- 9. Jakich przedmiotów uczył Pan poza
rys dziejów szkoły poparty materiałem historią i wiedzą o społeczeństwie?
ikonograficznym. Z tego co się orientuję,
W szkole policealnej, która mieściła się
szkoła ma dobrze opisane i prowadzone
przy ulicy Garncarskiej uczyłem przedmio-
archiwum. Na pierwsze informacje doty-
tu „państwo i prawo”. Bardzo krótko uczy-
czące naszej szkoły trafiłem pracując jesz-
łem „informacji bibliotecznej”.
cze w Archiwum Państwowym. W zespole
akt dotyczących przedwojennego Wielko-
10. Czy za Pana czasów młodzież lubiła
polskiego Związku Zrzeszeń Kupieckich,
uczyć się historii i WOS-u?
znajduje się informacja o wsparciu przez
Związek Szkoły Kupieckiej przy ul.
Gdyby spojrzeć na liczbę uczniów
Wszystkich Świętych. Tradycje szkoły
przystępujących z historii i WOS-u do ma-
sięgają odległych od nas czasów i mogą
tury, to można byłoby odnieść wrażenie, że
napełniać nas dumą. Trudno w tak krótkim
są to najbardziej ulubione przedmioty
czasie opowiedzieć o wszystkich zmianach
w szkole ekonomicznej. Rzeczywistość
i przeobrażeniach jakie szkoła przechodzi-
jednak była bardziej złożona. ZSE był, jest
ła.
i będzie szkołą bardzo trudną, ale dającą
Zmieniała się też siedziba szkoły.
ważne kwalifikacje. Szkoła łączy wy-
Ważną cechą szkoły było ciągłe przy-
kształcenie zawodowe i ogólnokształcące.
stosowywanie swojego charakteru do po-
Jest to trudne. Dlatego młodzież wybierała
trzeb rynku. Dużą rolę odegrała tu spół-
przedmioty, w których można było się wy-
dzielnia uczniowska ze sklepikiem ofiaru-
kazać dedukcją i inteligencją, wychodząc
jącym jedzenie i przybory uczniowskie.
często obronną ręką z opresji egzamina-
Przed oczami oglądającego kronikę
cyjnych.
przesuwają się dawne postacie uczniów
i nauczycieli. Kronika pokazuje chwile
11. A jakie chwile z okresu swojej pracy
radosne z wręczaniem nagród, wycieczka-
wspomina Pan najchętniej?
mi, propagandowymi akademiami i tra-
giczne relacje z pogrzebów nauczycieli Miłych chwil było dużo! Szczególnie
i uczniów. Materiał jest uporządkowany ważne były sukcesy naszej młodzieży na
olimpiadach i konkursach, w tym z historii