Page 14 - #namarszałkowskiej
P. 14
Wywiad z prof. Pietrzakiem
i sytuacjami codziennymi. Uczymy się między uczniami, np. w dialogach
żywego języka, który się przydaje na co sytuacyjnych. Uczniowie powinni się
dzień. Uświadamiam uczniom, że nauka wciągnąć w tok lekcji i w ramach
podstawowych zwrotów i słówek poprzez aktywności własnej szukać jak najwięcej
ich powtarzanie i szczególnie wypowiedzi okazji do praktykowania danego języka.
ustne, np. konwersacje jest fundamentem Najważniejsza w każdym języku jest
nauki jakiegokolwiek języka obcego. umiejętność mówienia, przekazania jakiejś
Ponieważ uczymy się żywego języka, siłą informacji i zrozumienia drugiej osoby.
rzeczy odpowiada on na potrzeby Gdy nauczymy się mówić w danym
współczesności i otwiera drogę do języku, wtedy otwierają się nam drzwi do
poznania kraju i ludzi, którzy danym rozwoju, dalszego szlifowania swoich
językiem mówią. Jest to niesamowita umiejętności. Podsumowując, uczniowie
przygoda. muszą być zaangażowani i zainteresowani
tym, co dzieje się na lekcji i co z niej
Czy czuje się Pan spełniony w swoim
wynika.
zawodzie?
Jaki sposób nauki języka
Tak, na dzień dzisiejszy mogę spokojnie
niemieckiego Pan rekomenduje?
powiedzieć, że czuję się w pełni spełniony.
Pomimo wielu lat pracy zawodowej, która Empiryczny, praktyczny. Tzw.
wiąże się z dużym wysiłkiem - czasem wałkowanie przykładów żywego języka.
kosztem zdrowia fizycznego Oczywiście, jeśli chodzi o język niemiecki,
i psychicznego – nie opuszcza mnie to takich przykładów mamy znacznie
entuzjazm w pracy i radość, gdy moi mniej niż np. języka angielskiego.
uczniowie dowiedzą i nauczą czegoś W głównej mierze liczy się aktywność,
nowego. zainteresowanie, utrwalanie zwrotów,
słownictwa, spora wyobraźnia i śmiałość
Jak według Pana powinna wyglądać
w próbowaniu swoich sił w danym języku.
„idealna” lekcja języka
Jeśli zainteresowanie danym krajem,
niemieckiego? ludźmi będzie duże, to reszta nie powinna
stanowić większych problemów.
Idealna lekcja języka niemieckiego lub
jakiegokolwiek języka obcego musi - jak Jakie Pan ma zainteresowania?
wcześniej wspomniałem – uczyć żywego
To są w głównej mierze zainteresowania
i praktycznego języka, przy czym nie
humanistyczne. Na bieżąco śledzę
lekceważę tutaj również kompetencji
informacje społeczno-polityczne, bo
gramatycznych. Lekcja powinna być
uważam to za ważne, aby być na bieżąco
kierowana przede wszystkim do uczniów,
w wydarzeniach społeczno-politycznych.
tzn. powinna mieć miejsce interakcja
Dlatego interesuję się również bardzo
między uczniem a nauczycielem oraz