Page 14 - #namarszałkowskiej
P. 14

Wywiad z prof. Pietrzakiem


               i sytuacjami  codziennymi.  Uczymy  się          między  uczniami,  np.  w  dialogach

               żywego  języka,  który  się  przydaje  na  co    sytuacyjnych.  Uczniowie  powinni  się
               dzień.  Uświadamiam  uczniom,  że  nauka         wciągnąć  w  tok  lekcji  i  w  ramach
               podstawowych  zwrotów  i  słówek  poprzez        aktywności  własnej  szukać  jak  najwięcej
               ich powtarzanie i szczególnie wypowiedzi         okazji  do  praktykowania  danego  języka.
               ustne,  np.  konwersacje  jest  fundamentem      Najważniejsza  w każdym  języku  jest

               nauki  jakiegokolwiek  języka  obcego.           umiejętność mówienia, przekazania jakiejś
               Ponieważ uczymy się żywego języka, siłą          informacji    i  zrozumienia  drugiej  osoby.
               rzeczy   odpowiada     on   na    potrzeby       Gdy  nauczymy  się  mówić  w danym
               współczesności     i otwiera   drogę    do       języku, wtedy otwierają się nam drzwi do

               poznania  kraju  i ludzi,  którzy  danym         rozwoju,  dalszego  szlifowania  swoich
               językiem  mówią.  Jest  to  niesamowita          umiejętności.  Podsumowując,  uczniowie
               przygoda.                                        muszą być zaangażowani i zainteresowani
                                                                tym,  co  dzieje  się  na  lekcji  i  co  z  niej
                   Czy czuje się Pan spełniony w swoim
                                                                wynika.
                   zawodzie?
                                                                    Jaki     sposób      nauki     języka
               Tak,  na  dzień  dzisiejszy  mogę  spokojnie
                                                                    niemieckiego Pan rekomenduje?
               powiedzieć, że czuję się w pełni spełniony.
               Pomimo wielu lat pracy zawodowej, która          Empiryczny,        praktyczny.       Tzw.

               wiąże  się  z dużym  wysiłkiem  -  czasem        wałkowanie  przykładów  żywego  języka.
               kosztem         zdrowia        fizycznego        Oczywiście, jeśli chodzi o język niemiecki,
               i psychicznego  –  nie  opuszcza  mnie           to  takich  przykładów  mamy  znacznie

               entuzjazm  w  pracy  i radość,  gdy  moi         mniej  niż  np.  języka  angielskiego.
               uczniowie  dowiedzą  i nauczą  czegoś            W głównej  mierze  liczy  się  aktywność,
               nowego.                                          zainteresowanie,   utrwalanie    zwrotów,
                                                                słownictwa,  spora  wyobraźnia  i śmiałość
                   Jak według Pana powinna wyglądać
                                                                w próbowaniu swoich sił w danym języku.
                   „idealna” lekcja języka
                                                                Jeśli  zainteresowanie  danym  krajem,
                   niemieckiego?                                ludźmi będzie duże, to reszta nie powinna
                                                                stanowić większych problemów.
               Idealna  lekcja  języka  niemieckiego  lub

               jakiegokolwiek  języka  obcego  musi  -  jak         Jakie Pan ma zainteresowania?
               wcześniej wspomniałem – uczyć  żywego
                                                                To  są  w  głównej  mierze  zainteresowania
               i praktycznego  języka,  przy  czym  nie
                                                                humanistyczne.     Na    bieżąco    śledzę
               lekceważę  tutaj  również  kompetencji
                                                                informacje    społeczno-polityczne,    bo
               gramatycznych.  Lekcja  powinna  być
                                                                uważam to za ważne, aby być na bieżąco
               kierowana  przede  wszystkim  do  uczniów,
                                                                w wydarzeniach  społeczno-politycznych.
               tzn.  powinna  mieć  miejsce  interakcja
                                                                Dlatego  interesuję  się  również  bardzo
               między  uczniem  a  nauczycielem  oraz
   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18