Page 13 - #namarszałkowskiej
P. 13
Wywiad z prof. Pietrzakiem
Dzień dobry, proszę się przedstawić. Wspominam i pamiętam je bardzo dobrze.
Ten okres kojarzy mi się z dużą
Dzień dobry, nazywam się Rafał Pietrzak.
aktywnością, poszerzaniem horyzontów
Jestem nauczycielem języka
i poznawaniem wielu ciekawych ludzi. Nie
niemieckiego z ponad trzydziestoletnim
ukrywam, że studia miały wówczas
stażem.
większą wartość. Było trudniej na nie się
dostać (obowiązywały wtedy egzaminy
Jak zainteresował się Pan
wstępne) i - szczerze mówiąc – były wtedy
germanistyką?
na wyższym poziomie. Ponadto, można
Zaczęło się to właściwie w tej szkole, było zauważyć znacznie większą
ponieważ jestem absolwentem Zespołu aktywność i różnorodność zainteresowań.
Szkół Ekonomicznych im. Stanisława Jak wszędzie były blaski i cienie, ale
Staszica w Poznaniu. Ukończyłem tę odczuwało się większe zaangażowanie
szkołę w 1982 roku. Pod koniec mojej zarówno ze strony studentów jak i kadry.
nauki – w trzeciej klasie – zacząłem Oprócz nauki przeznaczałem sporo czasu
dochodzić do wniosku, że odpowiadałaby na aktywność społeczną. Działałem m. in.
mi praca nauczyciela. W związku z tym w Samorządzie Studenckim UAM, który
poszedłem na studia germanistyczne uczył bardziej obywatelskiego myślenia
i pracuję jako nauczyciel tego języka do i solidarności.
dziś.
Jak wspomina Pan początki swojej
Jak wspomina Pan naukę w tej kariery jako nauczyciela?
szkole?
Niełatwe – jak to z początkami bywa.
Uczyłem się w czasach PRL-u, więc było Każdy kolejny rok powiększał mój kapitał
wiele sytuacji, na które tamten okres doświadczeń dydaktycznych
bezpośrednio wpływał. Z perspektywy i pedagogicznych. A tak się złożyło, że
czasu patrzy się na niektóre rzeczy pracowałem praktycznie w każdym typie
z dystansu, lecz wówczas byliśmy jako szkoły i na każdym poziomie językowym
uczniowie poddani rygorowi, który i wiekowym uczniów, począwszy od
w dzisiejszych czasach byłby nie do szkoły podstawowej aż do szkoły wyższej
pomyślenia, np. dziewczyny musiały nosić i kursów dla dorosłych. Te doświadczenia
zgrzebne i mało estetyczne fartuszki procentują cały czas w pracy dydaktycznej.
szkolne, do których była przyszyta tarcza
W jaki sposób zachęca Pan uczniów
szkoły. Ponieważ chłopaków było
do nauki języka niemieckiego?
wówczas w naszej szkole jak na lekarstwo,
byliśmy zwolnieni z tego „mundurkowego
Hm… Chciałbym uczniom przekazać
obowiązku”.
i przedstawić język od strony praktycznej,
użytkowej, powiązany z rzeczywistością
Jak wspomina Pan czasy studenckie?