Page 13 - #namarszałkowskiej
P. 13

Wywiad z prof. Pietrzakiem


                   Dzień dobry, proszę się przedstawić.         Wspominam i pamiętam je bardzo dobrze.

                                                                Ten  okres  kojarzy  mi  się  z dużą
               Dzień dobry, nazywam się Rafał Pietrzak.
                                                                aktywnością,  poszerzaniem  horyzontów
               Jestem  nauczycielem          języka
                                                                i poznawaniem wielu ciekawych ludzi. Nie
               niemieckiego  z  ponad  trzydziestoletnim
                                                                ukrywam,  że  studia  miały  wówczas
               stażem.
                                                                większą  wartość.  Było  trudniej  na  nie  się
                                                                dostać  (obowiązywały  wtedy  egzaminy
                   Jak zainteresował się Pan
                                                                wstępne) i - szczerze mówiąc – były wtedy
                   germanistyką?
                                                                na  wyższym  poziomie.  Ponadto,  można

               Zaczęło  się  to  właściwie  w  tej  szkole,     było    zauważyć      znacznie    większą
               ponieważ  jestem  absolwentem  Zespołu           aktywność  i  różnorodność  zainteresowań.
               Szkół  Ekonomicznych  im.  Stanisława            Jak  wszędzie  były  blaski  i  cienie,  ale
               Staszica  w  Poznaniu.  Ukończyłem  tę           odczuwało  się  większe  zaangażowanie

               szkołę  w  1982  roku.  Pod  koniec  mojej       zarówno  ze  strony  studentów  jak  i  kadry.
               nauki  –  w  trzeciej  klasie  –  zacząłem       Oprócz  nauki  przeznaczałem  sporo  czasu
               dochodzić  do  wniosku,  że  odpowiadałaby       na aktywność społeczną.  Działałem m. in.
               mi  praca  nauczyciela.  W  związku  z  tym      w  Samorządzie  Studenckim  UAM,  który

               poszedłem  na  studia  germanistyczne            uczył  bardziej  obywatelskiego  myślenia
               i pracuję  jako  nauczyciel  tego  języka  do    i solidarności.
               dziś.
                                                                    Jak wspomina Pan początki swojej

                   Jak wspomina Pan naukę w tej                     kariery jako nauczyciela?
                   szkole?
                                                                Niełatwe  –  jak  to  z  początkami  bywa.
               Uczyłem się w czasach PRL-u, więc było           Każdy kolejny rok powiększał mój kapitał
               wiele  sytuacji,  na  które  tamten  okres       doświadczeń                dydaktycznych
               bezpośrednio  wpływał.  Z  perspektywy           i pedagogicznych.  A  tak  się  złożyło,  że

               czasu  patrzy  się  na  niektóre  rzeczy         pracowałem  praktycznie  w  każdym  typie
               z dystansu,  lecz  wówczas  byliśmy  jako        szkoły  i  na  każdym  poziomie  językowym
               uczniowie    poddani    rygorowi,    który       i wiekowym  uczniów,  począwszy  od

               w dzisiejszych  czasach  byłby  nie  do          szkoły podstawowej aż do szkoły wyższej
               pomyślenia, np. dziewczyny musiały nosić         i kursów  dla  dorosłych.  Te  doświadczenia
               zgrzebne  i  mało  estetyczne  fartuszki         procentują cały czas w pracy dydaktycznej.
               szkolne,  do  których  była  przyszyta  tarcza
                                                                    W jaki sposób zachęca Pan uczniów
               szkoły.    Ponieważ     chłopaków     było
                                                                    do nauki języka niemieckiego?
               wówczas w naszej szkole jak na lekarstwo,
               byliśmy zwolnieni z tego „mundurkowego
                                                                Hm…  Chciałbym  uczniom  przekazać
               obowiązku”.
                                                                i przedstawić język od strony praktycznej,
                                                                użytkowej,  powiązany  z rzeczywistością
                   Jak wspomina Pan czasy studenckie?
   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18